(No) despacio!

De tijd vliegt! We zijn net twee weken weg en het lijkt al een stuk langer. Na een hectische week is de rust teruggekeerd. Althans, in hoeverre er ten eerste sprake was van rust. Onze reizen kenmerken zich niet met een rustig reistempo en ook deze keer betrappen we onszelf erop in hetzelfde ritme te vervallen. Maar wat wil je ook? Mexico gaat onze verwachtingen te boven, het land verrast ons uitermate. Het reizen door het land gaat super makkelijk, de mensen zijn heel vriendelijk en behulpzaam en de natuur en steden zijn prachtig! Niet zo vreemd dat we zoveel mogelijk van dit mooie land willen zien.

Na het paradijs Holbox vertrokken we per boot naar het vaste land en reisden we met de bus via Cancún naar Valladolid. Een koloniale stad die vooral heel centraal ligt voor een bezoek aan de Chichén Itzá, oftewel de Maya tempels, één van de zeven moderne wereldwonderen. Een hoogtepunt voor ons, daar we sinds ons trouwen het doel hebben om alle zeven wereldwonderen te bezoeken en dit was nummer 6. We wachten geen dag langer en de dag nadat we in Valladolid aangekomen zijn gaan we vroeg op pad. We proberen zo vroeg mogelijk bij de Chichén Itzá te zijn om zowel bussen vol toeristen als de hitte te vermijden. Ook al is het november, in dit deel van het land kan het overdag nog flink warm worden. Ondanks de toeristIsche attractie moeten we toegeven dat de Chichén Itzá een knap staaltje bouwwerk is. De wijze waarop de Maya’s eeuwen geleden in staat waren het sterrenstelsel te bestuderen, de tempels bouwden zonder gebruik van het wiel, dierenkracht of metalen maken de bouwwerken extra bijzonder. Ook de positie van de tempels ten opzichte van de zon en het gebruik van de akoestiek is indrukwekkend. De ochtend wordt goed besteed!

Vervolgens laten we ons door de buschauffeur afzetten bij de Samulá en X’kekén cenotes. Dit zijn ondergrondse waterpoelen waar deze regio rijk mee is en een deel van de cenotes werden door de Maya’s gezien als de toegang tot de onderwereld en waar geofferde mensen in gegooid werden. Gelukkig niet in allemaal, want je kunt ook in sommige cenotes zwemmen. We hadden nog nooit eerder cenotes of iets dergelijks gezien en het heldere water en de wijze waarop het zonlicht door de opening naar binnen scheen was prachtig!

De Samulá cenote.

Vervolgens vervolgden we onze weg naar Merida, wederom een koloniale stad met mooie kathedralen en parken. We spenderen onze tijd door het ontdekken van de stad en koelen ’s middags af in het zwembad. Tevens stippelen we de rest van onze tijd in Mexico uit. Maandag 7 december willen we beginnen met de taalschool in Guatemala en om de grens over te kunnen hebben we een Covid-19 test nodig, maar waar haal je die? En hoe gaat dat dan in Mexico? En hoe komen we de grens over? Om op deze vragen antwoord te krijgen besluiten we eerder dan het plan was om naar het zuiden af te zakken en daar in San Cristobal deze zaken te regelen. Hier vanuit willen we ook de grens met Guatemala oversteken.

Als je ook buiten een mondkapje moet dragen 😉

Maar ook nu weer zijn de afstanden te groot om in één keer door te reizen en maken we een tussenstop in Palenque, echter niet de meest inspirerende stad. En in Palenque krijgen we te maken met de eerste Covid restricties tot zover. In onze strakke planning wilden we ’s morgens naar een aantal Maya tempels vlak bij de stad voordat we verder zouden reizen naar San Cristobal. Volgens de informatie zou het park om 8 uur open gaan wat ons precies genoeg tijd gaf de tempels te bezoeken. Eenmaal bij het park ging deze pas om 10 uur open, bleken de tempels afgezet zodat je er niet op mocht (wat normaliter wel mocht), waren delen afgesloten en moest je een bepaalde route lopen. Ondanks de goede reviews en prachtige groene omgeving was dat toch wel een tegenvaller, we hadden op iets meer gehoopt. Maar geen tijd om te klagen, spullen pakken en door, op naar San Cristobal. Onderweg stopten we nog bij de Misul-Ha waterval en de Agua Azul watervallen. En die vielen alles behalve tegen. Het krachtige geluid van vallend water, het geweldige lichtinval en prachtige omliggende natuur maakten alles goed! We sluiten af met een aantal uur in de bus, gelukkig zonder wegblokkades van drugsbendes (die hier voor kúnnen komen op deze route), komen veilig aan in San Cristobal en zijn dan wel even klaar met het onderweg zijn.

De Palenque Maya ruïnes.
De Misul-Ha waterval.
De Agua Azul watervallen.

Eenmaal aangekomen in San Cristobal ontdekken we wat een leuke stad het is: koloniaal met gekleurde huizen, liggend tussen bergen met mooie vergezichten en gezellige straten met restaurants en barretjes dat (bíjna) Nederlands aandoet. Hier en in deze omgeving kunnen we ons nog wel even vermaken. Maar… allereerst moeten er zaken geregeld worden zoals de Covid test en vervoer naar Guatemala. Met handen en voeten, vakantie Spaans, onze beste vriend Google translate én een uiterst behulpzame hoteleigenaar kunnen we vrijdag richting Guatemala en de volgende dag terecht bij een privékliniek voor una prueba Covid. Daar eenmaal aangekomen blijkt het verkrijgen van de test toch niet zo gemakkelijk. Alleen een antistoffentest kan, want de resultaten van PCR test die we nodig hebben komen pas zaterdag binnen, maar dat is te laat. Met wat aandringen en inzet van het personeel kunnen we tóch een test doen en de uitslag zal donderdagavond per mail verstuurd worden, precies op tijd voordat we de grens overgaan. Gelukkig! Alles is geregeld en zo keerde de rust weer terug. Nu alleen nog hopen op een negatieve testuitslag…

De glooiende straten van San Cristobal.

Deel het Verhaal.

Meer blogs.

La recta final

Het eerste kwartaal van 2022 nadert z’n einde al weer, zonder dat we een blog hadden geschreven. Niet dat er niets is gebeurd de afgelopen

Te ayudo

Zodra ik de supermarkt binnen ga begint de ellende. Laurine heeft me een lijstje gestuurd met boodschappen die ik moet doen in een supermarkt in

Somos familia

“Tu eres mi papi y tu eres mi mami, y yo la hija. Somos una familia”. Hangend aan onze schouders en met een glimlach van

Sunset over Honduras

Reflexiones políticas

In Nederland was het afgelopen week tijd voor de Algemene Politieke Beschouwingen (APB). Het politieke circus draaide op volle toeren, alvorens de luikjes weer dicht

Vacaciones

Tijdens je reis op vakantie. Zeker, ook dat hebben we hier. Een maand geleden was het dan zover. Na 5 keer verplaatsen stond de datum

Continuamos…

Inmiddels zijn we ongeveer 240 dagen onderweg en wonen we ruim 5 maanden op de ranch van NPH Honduras. Het schrijven van de blog is