Vervoer Perú

Content.

Perú is een lang en uitgestrekt land, waar de verschillende landschappen zich afwisselen als je door het land reist. Hoe is het openbaar vervoer in Perú geregeld? Hoe kom je van A naar B met het openbaar vervoer?

Algemeen

Over algemeen zijn de wegen in Perú in goede staat. Voornamelijk de hoofdwegen, de Panamerican Highway loopt dwars door Perú. Tussen de (grote) steden zijn de wegen goed en er zijn dan ook tolwegen om de wegen te onderhouden. Praktisch alle wegen zijn geasfalteerd, maar voornamelijk in de kleinste dorpen, steden en in de nationale parken kan je zandwegen tegenkomen en ook veel gaten in de weg. Daarnaast kan het zijn dat je routes hebt die dwars door de bergen gaan. Dit kost ook meer reistijd. Houd hier rekening mee als je zelf wilt gaan rijden met een auto/motor. Als Google Maps of Maps.me een lange reistijd aangeven voor het aantal kilometers, dan kan je ervan uitgaan dat delen van de weg minder goed begaanbaar zijn of dat je door de bergen minder hard kan rijden. Rijd je zelf, dan is het aan te raden de bergwegen in het donker te vermijden.

Per beschreven bestemming in Perú, beschrijven we ook hoe je er komt en hoe je met het openbaar vervoer rond kunt reizen. Daarnaast beschrijven we ook details als reisroutes, kosten en de lengte van de ritten.

Reisvoorbereiding

Allereerst zijn een aantal apps handig om op je telefoon te hebben staan om je reis te plannen. Voor een kaart van het land of

de stad is Google Maps aan te raden. Maps.me is een andere fijne app, waar ook vaker hikingtrails op andere wandelroutes op staan. De betaalde maar uitgebreidere en gedetailleerde app Alltrails kan je helpen bij het navigeren van de wandelroutes. Download de kaarten van de desbetreffende regio waar je heen gaat, zo kan je de kaarten ook gebruiken voor als je offline bent. De apps Rome2Rio en Moovit geven inzicht welke bussen je nodig hebt van A naar B. Echter zijn ze niet altijd actueel.

Bus

Het OV is heel goed geregeld in Perú en de bussen zijn ruim en luxe. Bijna elke stad in Perú heeft een Terminal Terrestre, een algemeen busstation, maar vaak vertrekken hiervandaan alleen meer lokale bussen. De lange afstandbussen van de meer luxere busmaatschappijen vertrekken vanaf hun eigen terminal, die niet bij het centrale busstation gelegen is. Het kan daarom een beetje zoeken zijn welke busmaatschappij naar je bestemming vertrekt, en wanneer ze vertrekken.

De meest gebruikelijke busmaatschappijen zijn:

Civa, met de luxere variant Excluciva. De Excluciva bussen zijn de enige bussen waarbij de stoelen 180 graden plat kunnen.

Cruz del Sur

Oltursa

Linea (in het noorden van Perú)

Transzela (in de regio van Cusco en Puno)

Deze busmaatschappijen zijn veilig en betrouwbaar. Vaak vertrekken ze ook op de juiste tijd, al is het goed rekening te houden met vertraging. Dit kan nog wel eens gebeuren als een (nacht)bus op doorreis is en je zelf halverwege opstapt. Vaak geven de busmaatschappijen op hun website aan hoe lang de reis duurt. Als deze tijd niet overeenkomt met Google Maps, houdt dan Google Maps aan met zelfs wat extra tijd.

Elke busmaatschappij heeft zo zijn eigen website waarop je de reistijden kan zoeken en tickets kan boeken. Ook op de website van Redbus kan je tickets boeken en zie je ook meerdere opties van verschillende busmaatschappijen staan. Goed om te weten dat niet alle opties en busmaatschappijen op Redbus staan. Heeft de stad wel een centraal busstation, dan kan het aan te raden zijn eens een rondje te doen langs de verschillende busmaatschappijen en prijzen en vertrektijden te vergelijken.

Voor de kortere afstanden is het reserveren van een ticket op voorhand niet nodig, al is het voor de nachtbussen (voornamelijk de Excluciva) aan te raden. Deze bussen kunnen nog wel eens snel uitverkocht zijn.

Vertrekt je bus van een centraal busstation, zoals een Terminal Terrestre, dan betaal je vaak bovenop je ticket een belasting. Bij een apart loket betaal je vaak nog $0, – $1 extra. Je krijgt een apart ticket die je moet laten zien voordat je naar de terminal (rampa) gaat waarvandaan je bus vertrekt.

Vertrek je vanaf de Terminal van een busmaatschappij dat geef je voor vertrek je bagage af bij een aparte balie. Je krijgt een ticket, bewaar die goed, want daarmee krijg je je bagage na de reis terug. Je kan in sommige gevallen ook alvast je bagage gedurende de dag afleveren, in het geval je ’s avonds met de nachtbus gaat.

Op je ticket staat ook je zitplaats. Deze kan je vaak online al uitkiezen. Houd er rekening mee dat de meeste mensen in Perú graag op de plek zitten die op hun ticket staat. Bij vragen kan er vaak wel geruild worden indien nodig.

De temperaturen in de bussen, voornamelijk de nachbussen, kunnen erg varieren. Het is aan te raden in ieder geval wat warmere kleding mee te nemen voor het geval de airconditioning op fris staat.  

Korte afstanden

Tevens kent een stad vaak ook kleinere busmaatschappijen die korte afstanden overbruggen naar steden meer in de buurt, met colectivos/minibussen. Vaak vind je deze minibussen voor de kortere afstanden op een apart gedeelte van de terminal.

Daarnaast rijden er in Perú ook vrij veel mototaxi’s, tuctucs. Ze brengen je op korte afstanden van A naar B. Net als bij taxi’s, spreek van tevoren een prijs af.

Taxi

Taxi’s vind je overal en rijden op elke plek waar je bent. De lokale taxi’s zie je altijd overal rijden en je herkent hen vaak aan een bord op het dak of een sticker aan de zijkant of op het raam. Bij die taxi’s is het belangrijk van tevoren een prijs af te spreken. Uber is een taxi applicatie die vaak gebruikt wordt en een veilige manier van reizen is. Echter hebben we in Perú ervaren dat Uber niet altijd consequent is. Tevens was de lokale taxi soms goedkoper dan de Uber.

Over het algemeen zijn er voor meer veiligheid en zekerheid over de prijs die je betaalt voor je rit, een aantal taxi applicaties die je kan downloaden en gebruiken in Zuid Amerika. Maar wat verschillen deze taxi apps van elkaar en welke moet je gebruiken? Het is in ieder geval goed om te weten dat al deze taxi applicaties officieel verboden zijn in Perú. Echter weet wel iedereen dat ze bestaat en zijn ze volop in gebruik. Het kan wel zo zijn dat een taxi chauffeur je niet bij de ingang van een busstation afzet, maar er iets vandaan, omdat er bijvoorbeeld gecontroleerd wordt door de politie. Zouden ze gepakt worden door de politie dan kunnen er vervelende consequenties voor hen als gevolg zijn.

Uber, Didi (chinese app) en Beat

Dit zijn taxi apps die erg op elkaar lijken. Je maakt een account aan, koppelt je creditcard aan je account en kunt online je rit invoeren. Dan wordt je gekoppeld aan een taxichauffeur. Vaak zijn de auto’s van taxichauffeurs die aan de apps gekoppeld zijn van goede kwaliteit. Ondanks dat deze apps op elkaar lijken, kunnen de prijzen van de ritten erg verschillen per land en per app. Het kan dus interessant zijn de taxi apps te vergelijken in het land waar je bent in Zuid Amerika.

Picap

Is eigenlijk ook net zoals Uber, Beat en Didi, maar met het verschil dat je ook een motor als taxi kan laten komen.